lördag 23 januari 2010

Ätardagen är påbörjad!

Dagens outfit -->

Jag kanske skulle inleda med att säga varför jag har en ätardag. Jo jag har som ni förstår träning som ett stort intresse, tränar seriöst och därav behöver jag äta bra. Just nu pågår en slags deff-period för min del, vilket innebär att alla dagar utom lördag så äter jag uteslutande protein. Kyckling, fisk, ägg och lite frukt och grönsaker här och där. Så då kan ni tro att jag längtar till lördagarna! :D

Och nu är den här och mina kanelbullar är färdiga och dem blev riktigt bra, stora och saftiga! Kommer inte riktigt ihåg vart jag hittade receptet, men vill minnas att det var på
http://www.kokaihop.se. Sen har jag modifierat det lite vad gäller fyllning, så här kommer min tolkning samt bild på bullarna.





Kanelbullar!



Bulldeg:



15 dl vetemjöl 1 dl vit baksirap alt. 1 dl strösocker (jag använde strösocker)
100 g smör
1 burk kesella (jag använde lättkesella)
1 paket jäst för söta degar
5 dl mjölk
1 tsk malen kardemumma
En skvätt salt

Fyllning:
200 g smör
1-1½ strösocker
3 msk kanel
2 msk marzanpulver

Garnering:
1 ägg
Pärlsocker

Gör så här:
1. Häll upp det mesta av mjölet i en bunke, spara 1 dl till utbakning
2. Tillsätt sirap alt. socker, salt och smöret tillsätts klickvis. Smula ner jästen över mjölblandningen och häll över kardemumman
3. Värm mjölken till fingervärme, 37 grader
4. Varva mjölken och kesellan över mjölblandningen och arbeta ihop tills degen börjar släppa från bunken. Jäs under bakduk i ca 30 min
5. Vispa ihop ingredienserna till fyllningen. Dela degen i 4 lika stora delar och kavla ut varje del till en rektangulär cm-tunn platta
6. Bred över fyllningen och rulla ihop varje längd och skär i 2 cm breda bitar
7. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i 30 min
8. Vipsa upp ägget och pensla bullarna. Strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 8 minuter.
9. Låt svalva på bakgaller under duk.

Lycka till!:)


Jag mumsade nyss i mig en bit vaniljkaka med fyllning och lite grädde (se bild nedan), är det ätardag så är det! Måste ha lite nytt bränsle till träningen, slog ju faktiskt personligt rekord genom att göra tre reps på 100 kg i marklyft i tisdags;)


















Nä, nu måste jag ta och göra något vettigt, är ju faktiskt iordninggjord och allt. Trevlig lördag på er!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar